Ködlámpa használata

Nagyon sok autót lehet látni városon belül és azon kívül is helytelen ködlámpa használattal. Okuláésként összefoglalom röviden a ködpilácsokra vonatkozó, személyautókat érintő szabályokat.
Ködlámpát csak ködben és sűrű hóesésben szabad használni, amikor az időjárási viszonyok nagyon lassú haladást tesznek lehetővé. Ködlámpát lakott területen belül használni nem szabad! Pedig igen sok autós közlekedik lakott területen belül is tompított és ködlámpa párosítással nappal és sötétedés után is. Ami a hátsó ködlámpát illeti, vegyük már a fáradtságot, ha egy másik autó utolért, kapcsoljuk le! Ne égessük ki a vezető szemét. Nem fog nekünk jönni, mert már tud róla hogy előtte halad lassabb jármű.
Végül néhány szóban arról, hogyan lehet felszerelni ködlámpát azokra az autókra, amiken gyárilag nincs. A lámpák elhelyezését a KÖHÉM rendelet szabályozza, ezért felszerelés előtt célszerű áttanulmányozni, nehogy a műszaki vizsgán probléma legyen a helytelenül felszerelt lámpákkal. Az utóbbi években a rendeletben többször módosították a ködlámpák kapcsolhatóságára vonatkozó szabályozást, így most csak a jelenleg hatályosra térnék ki.
A személygépkocsikra fel szabad szerelni 2 db első és 1 db hátsó ködlámpát. Hátsó ködlámpa akkor lehet, ha van első is. Önmagában csak hátsót nem lehet felszerelni, de mint látjuk később, ez alól vannak kivételek. A ködlámpák kapcsolhatóságának a következő kritériumokat kell teljesítenie:
Az első ködlámpa kapcsolását úgy kell kialakítani, hogy a helyzetjelzővel, vagy a tompított fénnyel együtt lehessen bekapcsolni. Hátsó ködlámpa kapcsolásának olyannak kell lennie, hogy akkor lehessen bekapcsolni, ha az első már világít, vagy azzal együtt. Mint látjuk későbbiekben, ezt sem lehet minden esetben maradéktalanul betartani.
A rendelet azt mondja ki, hogy az első ködlámpát tompított helyett, vagy azzal együtt lehet használni. Én mégis azt javaslom, hogy tompítottal ne használják együtt sötétben. Ha a tompított is világít, sötétben kevesebbet lehet látni mint ködlámpa+helyzetjelző kombinációval. A ködlámpákat nem véletlenül kell alacsonyabbra szerelni. A tompított fény éppen a ködlámpa előnyét öli meg sötétben. Világosban nincs nagy jelentősége, használhatjuk a tompítottal. Lakott területre érve a ködlámpát kikapcsoljuk. Így nem járunk úgy, hogy helyzetjelző marad bekapcsolva tompított helyett.
Vannak olyan autók, amikre gyárilag kettő hátsó ködlámpa van felszerelve, első pedig egy sem. (pl. Wartburg 1.3) A fentiekből kitűnik, ez minden szaályt áthág ami csak elő van írva a hátsó ködlámpára. Szériában gyártott, jóváhagyott lámpákkal szerelt autók kivételek a szabályozás alól. Gyakorlatilag az utólagos ködlámpa felszerelésre vonatkoznak a szabályok. De még így is vannak kivételek. Másik példa saját házam tájáról, a Suzuki WagonR+. Gyárilag egy hátsó ködlámpa van. a felszerelési magasság itt sem teljesíti a rendelet követelményeit, akárcsak a Wartburg esetén. Ködlámpának külön kapcsolója van. Kapcsolása olyan, hogy a tompítottal együtt lehet bekapcsolni. Szakszervizben beszerelésre került az első ködlámpa, amihez eredeti gyári kapcsoló van beszerelve. Az első ködlámpát helyzetjelzővel és tompítottal is be lehet kapcsolni, ahogy a rendelet megkívánja. A hátsót akkor, ha az első már világít. Ez is stimmel. Mindaddig, amíg helyzetjelzővel próbáljuk. Tehát helyzetjelzővel első ködlámpa nélkül nem lehet bekapcsolni a hátsót. Ez rendben is van. Amint tompítottra kapcsolok, a hátsót az első nélkül is be lehet kapcsolni. Itt tehát már dől a rendelet szerinti kapcsolhatóság. Azért logika ebben is van. Helyzetjelzőt csak álló járművön lehet használni, menet közben nem. Ahhoz még tompított, vagy országúti fényszóró kell. Álló járművön viszont ködlámpát nem lehet használni. Így tehát logikus, hogy helyzetjelzővel nem kapcsolható a hátsó ködlámpa. Menet közben legalább tompított kell, akkor viszont már kapcsolható. Ha pedig csak helyzetjelző van és be van kapcsolva az első ködlámpa, akkor ahhoz már kapcsolható a hátsó is. Mint látható, kapcsolástechnikailag nem megoldható (egyszerű módon), hogy a KÖHÉM rendelet minden kitételének maradéktalanul megfeleljen az elektromos kapcsolás. De ez nem olyan probléma, ami bármilyen gondot okozna, hiszen ha van első ködlámpa, logikus módon azt is használni fogja az ember, nem csak a hátsót. Ha mégsem, akkor tompítottat használ, amivel kapcsolható a hátsó.

About these ads

7 hozzászólás to “Ködlámpa használata”

  1. joci Says:

    “Ködlámpát lakott területen belül használni nem szabad! ”

    nem talaltam erre utalast kresz-ben csak tavolsagi fenyszorora ( 44.§ (3) A tompított fényszóró helyett távolsági fényszórót használni – fényjelzés kivételével – csak lakott területen kívül szabad. )

    “Ködlámpát csak ködben és sűrű hóesésben szabad használni, amikor az időjárási viszonyok nagyon lassú haladást tesznek lehetővé.”

    ez nem igy hangzik. (kresz 44.§ (4) Tompított vagy távolsági fényszóró helyett vagy mellett ködfényszórót, továbbá hátsó helyzetjelző ködlámpát abban az esetben szabad használni, ha a látási viszonyok ezt indokolják.)

    “Hátsó ködlámpa akkor lehet, ha van első is.”
    “Vannak olyan autók, amikre gyárilag kettő hátsó ködlámpa van felszerelve,
    első pedig egy sem. (pl. Wartburg 1.3) A fentiekből kitűnik, ez minden szaályt
    áthág ami csak elő van írva a hátsó ködlámpára. ”

    ilyet szinten nem talaltam a rendeletben…
    (6/1990. (IV. 12.) KöHÉM rendelet a közúti járművek forgalomba helyezésének és forgalomban tartásának műszaki feltételeiről
    Ködfényszóróra vonatkozó üzemeltetési műszaki feltételek 45. §
    Ködfényszóróra vonatkozó további műszaki feltételek 46. §
    Hátsó helyzetjelző ködlámpára vonatkozó üzemeltetési műszaki feltételek 58. §
    Hátsó helyzetjelző ködlámpára vonatkozó további műszaki feltételek 59. § )

    • landsmann Says:

      Köszönöm a pontosítást.
      A ködlámpa használatára vonatkozó szabályt módosították. Mikor én tanultam, akkor még a köd, vagy sűrű hóesés kifejezést írta elő a kresz arra, hogy lehessen használni. A lakott területre vonatkozó szabály is módosult, mert anno bizony lakott területen kívül lehetett használni. Ha rákeresel a neten, bizony nagyon sok helyen vita megy arról lehet-e használni, vagy sem. Akik régebben tanulták, azok úgy tudták. Találtam olyan fórumot is, ahol a rendőr azért büntetett, mert lakott területen használt ködlámpát az autós, függetlenül attól, hogy köd volt. Tehát még a rend őreinél sem teljesen egyöntető a szabály tudása, ez megint csak arra vezethető vissza, hogy megváltoztatták a szabályozást. Mint ahogy történt ez nagyjából 10 évvel ezelőtt a jobbkéz-szabály esetén is. Nem értem a jogalkotókat, hogy az egyébként is sok problémát szülő szabályt miért kellett módosítani. Ezzel csak még nagyobb lett a káosz. Uyganis volt aki jól tudta, volt aki nem. Aztán módosítottak rajta, másként is oktatták, de aki korábban tanulta és nem tudott a módosításról, onnantól fogva ő sem jól alkalmazta a szabályt, ami balesetveszélyes helyzeteket termethetett. A legegyszerűbb megoldás az lett volna, (nem csak nálunk, hanem egységesen mindenhol) ha az egyenrangú utak kereszteződését megszüntették volna. Egyik utat a másiknak alá kellett volna rendelni és egy gázos szabállyal mindjárt kevesebb van. Sokkal egyértelműbb lett volna a kezdő járművezetőknek is a kereszteződésen való áthaladás. No, de most nem erről van szó.
      A ködlámpák felszerelését és darabszámát szabályozó rendelet is módosult az elmúlt időszak alapján. Annak idején mikor a 2T Wartburga szereltem fel, a vonatkozó szabályokat a kresz könyvből vettem. (kb 1986-87-es kiadású lehetett) Ezért is lett hátulra egy felszerelve, előre természetesen kettő és külön kapcsolóval lehetett bekapcsolni őket. felszerelés után évekkel az egyik műszaki vizsgán átköttették a kapcsolhatóságát, mert változott a rendelet. Logikátlan lett és gyakorlatilag teljesen feleslegessé téve ezzel az első ködlámpákat. Pár évvel később visszamódosították, rájöttek hülyeséget csináltak. Az említett 45-46 és 58-59§-ok módosítására valószínűleg azért volt szükség, mert a rendszerváltás után a külföldről behozott magánimportból származó személygépkocsik ködlámpákkal való ellátottsága az akkori hazai rendeletnek nem felelt meg. A két hátsó ködlámpás autóknál kicsit furcsa lett volna ha az egyik ködlámpát leszereltetik, noha gyári beszerelésű volt. Sorban jelentek meg az első ködlámpa nélküli szériában gyártott autók, amiken hátul egy vagy két ködlámpa volt. Nyilvánvalóan rugalmasabb megoldás volt a rendeletet módoítani hozzá, mint az autókat átalakíttatni. A rendelet 1990-ben jelent meg, amikor is hirtelen addig sosem látott autók árasztották el az országot. Valamit tenni kellett, mert az addigi szabályozás tarthatatlanná vált.
      Még egyszer köszönöm a pontosítást.
      A rendelet azon pontjával azonban nem értek egyet, hogy: “Tompított vagy távolsági fényszóró helyett vagy mellett ködfényszórót, továbbá hátsó helyzetjelző ködlámpát abban az esetben szabad használni, ha a látási viszonyok ezt indokolják.”
      Ez elég tág fogalom. Van, akinek a sötétség is indokolja az első ködfényszórók bekapcsolását. Szerencsésebb megfogalmazás lett volna ha mondjuk a belátható útszakasz hosszát adják meg méterben, ami az időjárási viszonyok miatt következik be. Így eleve kikerülhető lett volna az éjszakai használata és egyértelművé tette volna hogy milyen időjárási viszonyok mellett lehet használni. Úgy gondolom, aki jogosítványt szerzett, méterben kifejezett távolságot nagyjából meg tud becsülni. (pl 100-150 métert)

  2. barmygp Says:

    Én is nagyon sok oldalon látom a vitát a ködlámpa helyes használatáról. Nekem jövőhéten fogják csak beszerelni, ezért is gondoltam, hogy utánaolvasok. De tényleg mindenhol mást írnak!
    Nálunk (Bp., III. ker) télen délután 5-6 után szinte az összes járőröző rendőrautó tompítottal és ködlámpával közlekedik… Elég sokat járok a pilisbe, valamint erdős utakon télen, ezért ott valószínű én is fel fogom kapcsolni (még ha nincs is köd), de lakott területen, ahol még közvilágítás is van, ott biztos, hogy nem….
    Viszont az érdekelne, hogy sima 55w-os izzót használtok benne, mint a tompítottba is van? Vagy esetleg kisebb ledes is elég?

  3. barmygp Says:

    Amúgy meg tudtommal azért van az összes(!) autóban hátsó ködlámpa, mert az kötelez(!) is. Míg első ugye nem…
    De jó pár felső kategóriás autóban 2 ködlámpa van hátul.

  4. landsmann Says:

    Attól, hogy a rendőrök ködlámpával közlekednek, nem azt jelenti, hogy szabályosan teszik. Rájuk is vonatkoznak szabályok, noha sok esetben fittyet hánynak rá. Lásd, mikor mozgáskorlátozottak helyére parkolnak be. Sok ilyen képet láthattunk már. Sőt, marasztaltak is el rendőröket ezért, mert egy bevásárlóközpont parkolójában olyan helyre álltak be, ahova mozgáskorlátozottaknak tartottak fent helyeket. De visszatérve a ködlámpára. Az elmúlt 10-20 évben többször is módosították az erre vonatkozó szabályokat. Sajnos a régi kresz könyvem már nincs meg, így nem tudok utána nézni, de emlékeim szerint akkor úgy volt, hogy lakott területen nem lehetett használni. Ma már ezt nem tiltják, egyszerűen egy gumiszabállyal helyettesítették. Ez pedig úgy szól, hogy akkor szabad használni, ha a látási viszonyok ezt indokolják. Nos, ez elég tág fogalom, hogy kinek mi az indokolt. De ezt a részét itt korábbanmegtárgyaltuk. Kérdésedre válaszolva, a ködlámpákban H3-as halogén izzók vannak. Hasonló mint a tompított, csak kisebb méretűek és nem két izzószálasak. Ezeket ledesekkel nem lehet pótolni, azoknak nincs akkora fényük hogy alkalmas legyen.
    Nem kötelező a hátsó ködlámpa. Fel lehet szerelni egy vagy két darabot. Ha egyet, akkor azt bal oldalra kell. Ezt írja a jelenleg hatályos kresz könyv. Alaposabban nem tér ki részletekre, de korábban utólag akkor lehetett hátsó ködlámpát felszerelni, ha van első is. A ködlámpákat helyzetjelzővel, vagy tompítottal is lehet kapcsolni. Tehát ködlámpát tompított helyett is lehet használni, ha a látási viszonyok indokolják. Sötétben mindenképpen ez a módszer a célravezetőbb, de nappal használjuk a tompítottat is a jobban láthatóság érdekében. Annyit ír még a könyv, hogy az első és hátsó lámpákat lehet egy kapcsolóval kapcsolni. Én azért azt mondom, inkább külön legyen. Utoléréskor a hátsót le tudjuk kapcsolni, ne vakítsuk el a mögöttünk jövőt.
    Egyébként nem csak felsőkategóriás autókon van két hátsó ködlámpa.
    Végül egy idézet egy fórumról. A cikk egy hírekbe jelent meg:

    “Sokak szerint vagányságból, mások szerint egyszerűen tudatlanságból vakítják el a közlekedőket többen ködlámpáikkal akkor is, amikor ködnek nyoma sincs az utakon.

    Közlekedéssel foglalkozó internetes fórumok, cikkhozzászólások gyakori témája a ködlámpa indokolatlan használata. Egyesek a téma kapcsán feltűnési mániát, jól kinéző autókat emlegetnek, mások szerint egyszerűen a honi közlekedési kultúra újabb „defektje” vagy éppen a szabályok ismeretének hiánya áll a dolog hátterében.

    A köd nélküli ködlámpahasználat éles vitákat szül, sokan félreértelmezik a KRESZ ide vonatkozó szabályát, sokan pedig extra rendelkezéseket is kerítenek mellé. Egy biztos a kérdés kapcsán — hogy stílszerűek legyünk —, ha az utakon nincs is, a fejekben sajnos elég nagy a köd.

    — A KRESZ 44. paragrafusa foglalkozik a témával, és egyértelműen fogalmaz: „Tompított vagy távolsági fényszóró helyett vagy mellett ködfényszórót, továbbá hátsó helyzetjelző ködlámpát abban az esetben szabad használni, ha a látási viszonyok ezt indokolják” — idézi fel az egykor tanultakat Baracsi Lajos gépjárművezető-szakoktató. Bár sokakat a szemből érkező, karácsonyfaszerűen kivilágított járművek zavarnak, a szakember szerint közlekedésbiztonsági szempontból sokkal veszélyesebb, ha előttünk halad olyan, aki jó látási viszonyok között kapcsolja fel a hátsó helyzetjelző ködlámpát.

    — Ilyen esetekben gyakorlatilag nincs fényváltás, így nem látszik, ha az előttünk haladó fékez. Ebből könnyen veszélyes helyzetek, ráfutásos balesetek adódhatnak — hangsúlyozza Baracsi Lajos. A szakoktató kiemeli, a hátsó ködlámpa fénye egyébként sem lehet erősebb a féklámpa fényénél, sőt, ideális esetben csak bal oldalon világít.

    Tapasztalatai szerint napjainkban rengetegen nincsenek tisztában a ködlámpa használatát szabályozó előírásokkal. Sokan például azt hiszik, hogy — még ha indokolt is volna — lakott területen belül nem szabad használni. Ahogyan a korábban idézett paragrafusból is kitűnik, a ködlámpa használatának feltétele független a helytől, a napszaktól és az évszaktól is, egyedüli kritérium a látási viszonyok korlátozott mivolta.

    Vargáné Szombati Andrea, a Békés Megyei Rendőr-főkapitányság sajtóreferense megerősítette a szakoktató szavait:
    — Tiszta időben ködlámpát, ködfényszórót használni tilos, mert a szembejövő és mögöttes forgalmat zavarja, adott esetben vakítja. A ködfényszóró használatát — ahogyan az egyéb más KRESZ-szabályok betartását is — általános forgalom-ellenőrzési feladatuk részeként ellenőrzik a rendőrök. Aki indokolatlanul használja a ködlámpákat, szabálysértést követ el.

    Megtudtuk, a rendőr ilyen esetekben figyelmeztetheti a szabálytalankodót, helyszíni bírságot szabhat ki, és szabálysértési feljelentést tehet a közúti közlekedési szabályok kisebb fokú megsértése miatt. Az indokolatlan ködlámpahasználat akár 30 ezer forintig terjedő pénzbírsággal is sújtható.”

  5. barmygp Says:

    Nekem ilyen lesz…. http://www.depo-autolampa.hu/webshop/?page=details&prod=1958
    Az van írva, hogy H1… Gondolom izzótípusra vonatkozik, a tompítottam is H1.
    Van is H1-es 55wattos izzóm, de mivel kívül-belül is ledesítettem az autót, pont azért, hogy ne vegyen fel annyira áramot, itt sem szeretném, pont a legnagyobb, 55wattos izzót betenni….
    Helyére találtam egy H1-es LEDes égőt, amihez ez van írva:
    H1-es 13ledes menetfény
    Univerzális alkatrészek!
    színhőmérséklet 6-7000K, 14voltos ugyanúgy, és szabvány H1. Valamint ez: ködlámpákba ajánlott, fényszórókba gyenge.

    • landsmann Says:

      Gyenge lesz az ködlámpába is. Nem fog látni vele semmit. Ezen felül műszaki vizsgán probléma lehet vele. Menetfénynek elmegy, mert ott látszani kell, nem látni vele.
      Nincs azokkal a naygteljesítményű izzókkal semmi probléma. A generátor ellátja energiával és az akkut is tudja tölteni. Álló helyzetben meg úgysem szabad tompítottat sem használni. :) Úgyhogy nyugodtan bele teheted azokat az izzókat. Bár szerintem a lámpákban már van is izzó. Az enyémben is volt gyárilag.
      Egyébként sok olyan terméket árulnak, ami a hatáylos jogszabályok szerint nem használható közúti forgalomban résztvevő járművön.


Hozzászólás

Please log in using one of these methods to post your comment:

WordPress.com Logo

Hozzászólhat a WordPress.com felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Twitter kép

Hozzászólhat a Twitter felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Facebook kép

Hozzászólhat a Facebook felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Google+ kép

Hozzászólhat a Google+ felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Kapcsolódás: %s

Követem

Értesítést küldünk minden új bejegyzésről a megadott e-mail címre.

%d blogger ezt szereti: