CB811, CB76MM

Nemrég szerváltam egy CB811-es telefont.

Nem volt éppen hibátlan. Nem csörgött, nem adott vonalat. Szétszedtem. Első megállapításom az volt, hogy a vonalbontó/csengő kapcsoló hibás. Egy másfajta, hibás telefonból ezt a kapcsolót pótoltam. Mivel nem pont ugyanolyan és nem is ebbe a típusba való, a forrasztási pontok sem stimmeltek. Kis vezetékekkel pótoltam. A stabilitása így nem volt túl jó, ezért melegragasztóval rögzítettem.

A kapcsoló immár az elvárásoknak megfelelően kapcsolt, de még mindig problémák voltak a telefonnal. Továbbra sem csörgött és vonal is csak nagyon halkan volt. A tárcsázásra nem reagált. Szerencsére ezeknél a régi telefonoknál szokás volt a panel alá elhelyezni a kapcsolási rajzát. Ott meg is találtam mi a hiba. A hívómű vezetékei nem jó helyre voltak csatlakoztatva.

Ezeket helyre téve már működött a tárcsázás, de még mindig halk volt. Van egy átkötés, ami rossz helyre volt téve.

Áttettem másik helyre és már működött is. Legalábbis az Erifox alközponttal tesztelve jónak mutatkozott. Aztán tegnap egy meggondolásból kipróbáltam a WS-104-es alközponttal is. Kiderült, azzel meg nem megy. Noha ezek szabványos eszközök lennének. A kagyló felemelése után automatikusan tárcsázta az 1-es melléket. Csörögni viszont nem csörgött. Na mondom, ilyen nincs. Ma szétszedtem és tüzetesebb vizsgálat alá vetettem. Arra az elhatározásra jutottam, hogy bizony a beépített kapcsolóra nem jól forrasztottam rá a vezetékeket. Bár furcsállottam, hogy az egyik alközponttal működik. A másik úgy érzékelte, hogy állandóan foglalt a vonal. Még letett kagyló mellett is. Valami nagyon terhelte a vonalat. Aztán kiderült, letett kagylóval a csengő tekercsén folyamatosan áram folyik. Na mondom, itt van a hunyó. Nem jól van bekötve a kapcsoló. Vezetékek le, újból méricsgélés, teszteleés, forrasztás. Nem tudom hanyadik forrasztás lett jó, mert mindig volt valami gubanc. Utólag letesztelve kiderült, nem jó a bekötés. Végül úgy mutatta, hogy most már jó. Igen ám, de a telefon továbbra sem működött. Se vonal, se csengés. De legalább letett kagylónál már nem folyt áram a csengő tekercsén. Vérszegényen csörgött ugyan, de akkor, ha a kagylót felvettem. Na, ez így nem jó. További mérések, tesztelések és kiderült, bizony én sem jó helyre dugdostam a kábeleket. A bejövő vezeték kék és piros szálát nem jó csatlakozóra dugtam.

Amint a helyére kerültek, egyből megjavult. Leteszteltem mindkét alközponttal és végre megfelelően működik. Nos, ezek után azért elgondolkodtam. Lehet, hogy a kapcsoló eredetileg nem is volt rossz. De mindegy, kicseréltem. Valószínűleg a beépített kapcsoló már első beforrasztáskor is jól volt bekötve, csak mivel két vezetéket nem jó helyre dugtam, így valamiért az Erifoxal működött, de a WS-104-essel nem. Ez utóbbival viszont nem teszteltem javítás után. Mentségemre legyen mondva, a kapcsolási rajz elég nehezen kivehető, mert elmosódott egy kicsit és elég közel vannak egymáshoz a jelölések, nem teljesen egyértelmű mi hova megy. Ráadásul a föld-nyomógombos változathoz kiegészíté van. Annak a bekötése eltér a sima változattól. A lényeg a lényeg, hogy minden a helyére került és teljesen hadrafogható.

Korábban egy CB76MM típusú telefont is szereztem. Ez sem volt hibátlan.

Vonal nem volt, a tárcsája mechanikusan hibás volt. Mint utóbb kiderült, valószínűleg le lett ejtve a telefon és a forgó mechanika egy része szorult. Azt helyre téve jó is lett. Volt két vezeték szakadás is benne, vonal azért nem volt. Ezek a hibák gyorsan orvoslásra kerültek.
Mindkét telefon csengőjének hangja is beszabályozásra került. Ilyen mechanikus csengővel ellátott telefonoknak, amik eddig a kezem közé kerültek, egyiknek sem volt precízen behangolva a csengője. Pedig nagyon egyszerű, ráadául nagyon szépen tudnak szólni.
Így most egy  CB76-os, egy CB667-es és egy CB811-es várja, hogy újra hadrendbe legyenek állítva. Sajnos egyelőre nem lehet, most még tartalékos szolgálatra vannak rendelve. 🙂 A CB76-os még eredeti szénmikrofonnal van szerelve. Lehet nosztalgiázni a jól ismert sercegő hanggal, amit a szénmikrofon produkál. 😀

Reklámok

8 hozzászólás to “CB811, CB76MM”

  1. érdeklődő Says:

    Üdv!
    padláskiürités közben akadtunk egy,még dobozában lévő(tehát használatlan) CB76os készülékre és használni szeretnénk,de a régi csatlakozó miatt nem sikerül. Tud esetleg segíteni,hogy van e lehetőség arra,és ha igen akkor milyen mód hogy működőképessé tegyük?a segítséget nagyon megköszönnénk!:)

    • landsmann Says:

      Többféle megoldás is van a problémára. Talán a legegyszerűbb, ha ilyen fali aljzatot veszel, amin megtalálható a régi és az új csatlakozás is. Egyszerűen az eredeti csatlakozó helyére kell szerelni.

      Másik megoldás bonyolultabb és némi szerszám birtoklást is feltételez. Tehát az eredeti dugót levágjuk és egy kis darab vezettékkel, a végén az új csatlakozóval összekötöd. Ez esetben ha 4 eres az új vezeték, akkor a két középső vezetéket kell összekötni (piros, zöld) a telefon (kék, piros) vezetékével. A még ott lévő fekete vezetéket nem kell kötni sehova, az a régi alközpontoknak adott utasítást. Ez ma már nincs használatban sehol. Az összekötött vezetéket (célszerű forrasztani) szigetelő szalaggal szigetelni kell, de elegánsabb megoldás a képen látható zsugorcsöves összekötés.

      Végül a harmadik módszer nehézségi fokozatát tekintve talán a kettő között helyezkedik el. Mint az előző példánál, az új típusú csatlakozó kell egy 15-20 centis vezetékre sajtolva. A telefon dugóját szétbontva az utt lévő L1 és L2 vezetékcsatlakozásra kell kötni a kis vezetékdarab két középső erét (piros, zöld). A dugóban lévő fekete vezetékkel nem kell foglalkozni, az a funkció már használaton kívül van. Az új vezetékdarabra célszerű egy kis görcsöt kötni és úgy belezsúfolni a telefon dugóba. Így a görcs megtartja a vezetéket kihúzódás ellen. Magyarán nem a csavarkötés tartja a vezetéket a helyén, hanem a görcs mint egy tehermentesítő funkciót lát el.

      Annyit azonban mindenkléppen tudni kell, hogy ezek a telefonok ISDN és IP telefon hálózatokon nem fog működni. Talán akkor sem, ha ADSL internet szolgáltatás van a vonalon. Ezek a digitális központok a forgótárcsás telefonok impulzus üzemű tárcsázását már nem kezelik. Bejövő híváskor csörög és lehet is beszélni rajta, de tárcsázni nem lehet.

      • Amrita Joó Says:

        Most vettem egy 1942-es gyönyörű régi tárcsás telefont és szeretném bekötni itthon. A telefon máshol működött (kimenő és bejövő hívások is simán) és az itteni központ is tud pulse módú hívásokat kezelni, ennek már utánakérdeztem, szóval ezzel elvileg nem lenne gond, de a most vett telefonon ez a régi típusú, három villahelyes dugó van, a falban meg ez a kis füles bepöccintős (talán RJ11-es?). Ez a fali aljzat-átalakító megoldásnak tűnik, de eddig hiába kerestem, nem találok sehol. Esetleg van valami ötleted, hol nézzem meg?
        A másik két átalakítás nem nagyon jöhet szóba, mert iszonyúan nem értek hozzá és nem merném szétbarmolni egy muzeális korú, de hibátlan telefon dugóját vagy vezetékét…
        Minden segítséget előre is köszönök, üdv, Zizi

      • Amrita Joó Says:

        Nagyon köszönöm! 🙂

  2. ViruPityu Says:

    Üdvözletem!

    Nekem is van egy CB76-os telefonom, meg is oldottam a dugóproblémáját. És a kérdésem a következő volna, nem lehet semmiképpen megoldani, hogy ne impulzus alapon tárcsázzon? nagyon szeretném, ha lehetne hívást kezdeményezni is rajta.
    A választ előre is köszönöm!

    • landsmann Says:

      Sajnos, ezeket a telefonokat impulzus tárcsázásra tervezték, nincs bennük aktív alkatrész, ezért nem lehet tone üzemmódban használni. Léteznek áramkörök, amik az impulzust átalakítják dtmf kódokká, de olyannal, ami működőképes és hozzáférhető, nem találkoztam vele. Nekem van egy kapcsolásom, ami ezt a problémát hivatott megoldani, de sajnos a PIC-ben lévő szoftvert nem ismerjük. Egy ismerősöm próbálkozik a megvalósítással, de eddig nem jártunk sikerrel. Egy idej a projekt meg áll is, nem is tudom lesz-e belőle valami.


Vélemény, hozzászólás?

