Gyógyszer helyett gyógynövény


Már most szólok és a bejegyzésben látható videóban is elhangzik, senkit nem akarok arra biztatni, hogy önhatalmúlag a felírt, rendszeresen szedett gyógyszereket lecserélje gyógynövényekre. Én saját elhatározásból tettem, részben kíváncsiságból, részben kényszerből, mert az egyik gyógyszer hiánycikké vált és tudomásom szerint most megint nem lehet kapni semmilyen helyettesítő termékét sem. Itt az alapanyaggal van a gond, így más néven, de azonos hatóaanyagot tartalmazó gyógyszer sem kapható. Leginkább emiatt kerestem alternatívát, ha már gyógyszeres alternatíva nem lehetséges.

Némi előzetes, hogy miért is kell immár 18 éve gyógyszert szednem. Magát a teljes történetet annak idején megírtam a honlapomon a kezdetektől a végkifejletig. A Freeweb tárhelyszolgáltató által ingyenesen biztosított tárhelyen volt az oldal elérhetősége. Aztán ezt fizetőssé tették, de én nem tartottam annyira fontosnak az oldal megtartását, hogy fizessek érte, így ment a levesbe. A történet rövid annyi, hogy 2005-ben jöttem rá, hogy nekem lágyék sérveim vannak. Mivel ez úgymnond mechanikai sérülés, nem fog magától megygógyulni és összeforrni, sőt az idő múlásával csak rosszabb lesz, műteni kell. Mivel mindkét oldalon volt sélrv, így két műtétre kellett várni. Akkor még nem több hónapos és éves várólisták voltak, hanem 2-3 héten belül kés alá került az ember, ha minden klappolt. Nos, nálam nem klappolt minden. De nem a sérvvel kapcsolatban voltak a problémák. A háziorvoshoz elmenvén kérdezte, mi a panaszom. Én egyből a diagnózist mondtam. Megvizsgált, majd azt mondta, a diagnózis helyes. 🙂 Megírta a beutalót a sebészetre. Ekkor hoztam neki szóba, hogy lenne még itt más is. Kikerekedett a szeme és érdeklődve figyelt. Elmondtam, hogy gyerekkorom óta időnként szoktak rosszullétek lenni, amik leginkább az erős szédülésből, kézremegésből, kézzsibbadásból, a szédülés miatt hányingerből szokott állni, hozzá társulva a hirtelen izzadás, melegség érzés, aztán fázás, ami általában fejfájás nélkül zajlik le. Nem azonnal jelentkezik, hanem az első tünetektől kezdve a teljes letaglózásig olyan egy-másfél óra telik el. Körülbelül fél, egy órát stagnál aztán lassan elmúlik, de utána vagy két hétig úgy érzem magam mint akit agyonvertek. Folyamatos fáradtság, álmosság van rajtam. Évente 1-3 alkalommal fordult elő, bár az utóbbi időben sűrűsödtek az esetek és a legutóbbi eset után furcsa dolgokat tapasztalok. Nehezen jutnak eszembe szavak, nevek, egy hosszabb, bonyolultabb mondat megértése igen nehézkes. Gépelés sebessége a korábbihoz képest a töredékére esett és szinte mindig néznem kell, hogy az adott billentyűt lenyomtam már, vesszőt, mondat végi pontot tettem már? Tehát egyértelműen neurológiai probléma van, ami korábban csak a rosszullét idejére korlátozódott. Meg volt döbbenve, hogy én ezzel még nem voltam orvosnál. Én azt gondoltam, hogy ha az ember évente 1-2 alkalommal ilyen rosszulléten átesik, az még bele fér a normális működésbe. De közölte velem, ez nagyon nem fér bele! Megírta a beutalót a neurológiára is, de a lelkemre kötötte, feltétlenül mondjam el, hogy nem ő nem küldött be, hanem én nem szóltam erről senkinek.

A műtét előtti rutinvizsgálat során feltették a kérdést, hogy szoktam-e rosszul lenni. Itt most gyorsan számot vetettem, hogy a kétféle lehetséges válasz esetén mik az esélyeim. Ha NEM-et mondok, akkor a műtét már 2-3 héten belül meglesz. Csakhogy nem tudhatom, hogy ez a nem ismert betegség mit okozhat műtét közben. Ha IGEN-t mondok, akkor itt egyhamar műtét nem lesz, viszont lesz helyette hetekig, hónapokig tartó orvosokhoz járkálás, de legalább megtudjuk mitől is vannak a rosszullétek. Végül ez utóbbit választottam, ezzel mintegy 2 hónapot csúszott a műtét, viszont az MR és a carotis ultrahang vizsgálat megmutatta mi a baj. Az MR pontosasn megmutatta, hogy frontálisan mindkét oldalon korábban lezajlott agyinfarktus nyoma látszik. A vertebobasilaris szindrómára a neurológus az Aspirin Protectet írta fel. Viszont a (én csak úgy nevezem pityókás érzés) furcsa apró szédülésjellegű érzésre a háziorvos a Nootropilt és a Betasercet írta fel. E három gyógyszer hatására a rosszullétek szinte teljesen megszűntek, a pityókás érzés is csökkent, bár ennek elég hosszú idő kellett. Talán 3 hónap gyógyszer szedés után mondhattam azt, hogy mintha lenne némi javulás. Összességében talán 1 év után szűnt meg teljesen.

Tehát azon a 2005 áprilisi hajnalon volt egy kisebb sztrókom, amit lábon kihordatm, mindenféle kezelés nélkül. Egy tanulmány szerint a sztrókok 90 %-a a reggeli, hajnali órákban történik. Így volt ez nálam is. Míg korábban a rosszzullétek szinte kizárólag este történtek, azok hatásai átmenetiek voltak. Kivéve ezt a reggel érkezőt. Az esti rosszullétek neve TIA (transiens ischaemiás attack). Hasonló mint a sztrók, de átmeneti, múlásával a panaszok is megszűnnek. Ez előszele a sztróknak. Mondjuk nálam elég jól bírta, meglehetősen gyengén fújt az a szél, hiszen ahogy vissza tudok emlékezni, 10 éves koromtól már kínlódtam ezzel a kórsággal, de lehet még korábban. Azért volt még itt egy érdekesség, ami intő jel lehetett volna, de nem hoztam összefüggésbe semmivel. Az eset előtt minimum 10 hónappal én éreztem, hogy valami nem kóser. Az a pityókás érzés már akkor is megvolt, de kevésbé érezhetően és voltak napok, amikor teljesen el is tűnt. Viszont nem érdekelt semmi. Nem tudott motiváni semmi, amolyan minden mindegy hangulatom volt szinte folyamatosan.

Nem is annyira rövidre sikerült ez a magyarázat, de fontosnak tartottam a hátteret is megvilágítani. Akkor most lássuk a videót, amiben megosztom tapasztalataimat az átállásról.