Riasztó

Mindenki okulására leírom az esetemet az autóriasztóval. Néha működött rendben a távkpcsoló, néha meg nem. Szinte teljesen véletlenszerűen adta elő magát. Most is bebizonyosodott, hogy a hiba a lehető legegyszerűbb ok miatt következett be, de ez mégsem volt teljesen nyilvánvaló.
Az első hiba tapasztalata után érdekes módon rendben működött a riasztó ki és bekapcsolása. Napokon keresztül tesztelgettem, minden tökéletesnek tűnt. Ám ma délelőtt megint nem tudtam volna bejutni az autóba. A riasztó bekapcsolását jelző led lassabban villogot amíg a távkapcsoló gombját nyomtam. Tehát valamit érzékelt. Az első hiba jelentkezésekor természtesen én is a távkapcsolóban lévő elemre gondoltam. Csakhogy a tartalék kulcsot elővéve (amit egyébként sosem használok, csupán tartalék és elzárva van) azzal is ugyanazt tapasztaltam, hogy csak sokadik próbálkozásra tudtam nyitni-zárni az autót. A távkapcsolókat szétszedve megmértem az elemek feszültségét. (CR2032-es elemmel működnek) Mindkét esetben pár század volttal a 3 V fölött volt, tehát jónak tekinthető. (Itt követtem el az első hibát) Miután ma ismét problémák voltak, hazajövetel után rávetettem magam a probléma megoldására. Arra is gondoltam, hogy a múltkori akkumulátor csere alaklmával a riasztó kaphatott egy feszültséglökést, ami némi zavart támasztott az elektronika működésében. Először a riasztó újraprogramozásával kezdtem. Ennek az lett az eredménye, hogy a végén egyik távkapcsolóra sem reagált a riasztó. Ez után döntöttem az áramtalanítás mellett. Nem akartam az akkumulátorsarut levenni, inkább a megfelelő biztosíték kivételével óhajtottam a resetet végrehajtani. Leírás szerint 15 Amperes bztosíték van a riasztón. Ezért az utastéri biztosítéktáblán egyenként kivettem a 15 A-es biztosítékokat. De a riasztó ledje csak nem akart kialudni. Így inkább a motortér felől közelítettem meg a dolgokat. (a riasztónak külön felszerelt biztosítékot nem találtam) A motortéri biztosítéktáblán a 80 A-es melletti 60 A-est kihúzva a riasztó ledjének villogása megszűnt. (ezzel a napi km számláló és az óra időadatai is) Biztosíték vissza, majd újra próbálkoztam a programozással. A helyzet nem változott. Többedik próbálkozás után az egyik távkapcsolóra reagált a rendszer. No, mondom akkor nem bántjuk, egyelőre ezzel működik. Aztán láss csodát, a másik távkapcsolóra is reagált néha a rendszer. Tehát ugyanott vagyok mint pár órával korábban, mivelhogy vagy működik, vagy nem. Máshol van a hiba. Ekkor a figyelmem ismét az elemek felé fordultak. A tartalék elemet betettem az egyik távkapcsolóba. Feszültséget mértem. Nyugalmi helyzetben 3,27 V-ot mutatott a műszer. A gomb megnyomásakor mintegy 0,2 V-ot esett a feszültség. Elő a másik kapcsoló, nyugalmi helyzetben 3,03 V-ot mértem. majd a gomb megnyomásakor 1,96-ot. Na, mondom itt a kutya elásva! Kimentem az autóhoz teszteket folytatni. Az új elemes távkapcsolóval jól működik. A másikkal hol működik, hol nem. Próbáltam távolság alapján bemérni, találok-e különbséget. Nem sikerült. Volt, amikor közelebbről sem kapcsolt és volt, hogy távolabbról is kapcsolt. Valószínűleg az elem merülésével nem a hatótvolság csökken, hanem a kódolt információ sérül, emiatt a risztó nem kapcsol ki. Ha még van mellé valami más zavarforrás, ami azonos frekvencián üzemel, az még tovább ront a helyzeten.
Egy a lényeg, úgy néz ki az elemcsere oldja meg a problémát, pont az, ami egyébként is a logikus lenne. De mivel az első feszültségméréskor csak nyugalmi helyzetben lévő feszültséget mértem, nem tudhattam, hogy azok az elemek bizony nem éppen jók. Az a tény is elnavigált az elem problémától, hogy mindkét távkapcsolóval ugyanaz volt a helyzet, noha az egyik gyakorlatilag sosem volt használva. Azt persze nem tudhatom mikoriak lehetnek az elemek. Az biztos, én nem cseréltem benne, úgyhogy 2 évnél csak régebbiek lehetnek. Holnap veszek elemet a másik távkapcsolóba is és akkor majd meglátom, hogy tényleg az elem volt-e a hibás, bár nagyon remélem.

Reklámok

Vélemény, hozzászólás?

