Poleszje-01

Mikor 6 éve megvettem az autót ez a visszapillantó tükör benne volt:
Dsc01036
Én ezt azon nyomban ki is szedtem, valahogy nem illett “tájképbe”. 🙂 Azóta is egy szekrényben porosodott a kazánházban. Már a múltkor is agyaltam rajta, hogy meg kellene nézni egyáltalán működik-e benne az óra. Ma rá szántam magam. Először szétszedtem, hogy belenézzek az elektronikai részébe. 1987-ben gyártották, orosz technika lévén nem miniatűr alkatrészekből van összedobálva. Így aztán kell is ekkora burkolat, hogy elférjen az elektronika. Na szóval az elektronikát szemügyre véve látható sérülés nem volt rajta. Annyi látszott, hogy az egyik tekercs (vagy pici trafó) igen meleg lehetett valamikor, mert a műanyag burkolat fölötte némi olvadásnyomot mutat. Ettől még működhet, az orosz technika ilyen, áramzabáló. Három vezeték jön ki. Egy fehér és két fekete. Felejtsük el ami a logikát diktálná. Alapból én a feketét használnám a testelésre, de mivel abból két szál van, hát kétséges, hogy a fekete lenne a negatív. Annak a pozitívnak kell lennie. Nyilvánvalóan azért van két szál, mert az egyiken fixen megkapja a +12 V-ot, ettől szépen működésbe lép az óraszerkezet. A másik fekete vezeték pedig akkor kap +12 V-ot, ha ráadjuk a gyújtást, ugyanis a kijelző ekkor fog világítani. Egyértelmű, nem jó megoldás összekötni a kettőt, hiszen gyújtás nélkül egyrészt semmi értelme az óra kijelzésének, másrészt pedig fölöslegesen merítené az akkumulátort. Mint a képen látszik, a teszt sikerrel zárult, az óra működik. Még nem led technológiás kijelzőről van szó, hanem fluoreszcensről. Érdekes, ha a tápfeszültséget megszüntetjük és később visszakapcsoljuk, az óra nem nullázódik le, hanem onnan méri tovább az időt, amikor elvettük a tápfeszültséget. Legalábbis fél óra távlatából még így működött. Teljes üzemkész állapotban 39 mA-t, készenléti módban 3,4 mA áramot vesz fel. Tehát nem egy energia pazarló szerkezet. Lehet beállítani ébresztést is. Mondjuk ez azért elég érdekes opció egy autóban használatos dolognál. De ha mondjuk valaki rendszeresen autóban alszik, akkor lehet jól jön ez a funkció. 🙂 Azt nem próbáltam, hogy készenlétben is ébreszt-e, de gondolom igen, hiszen csak a kijelző van lekapcsolva. Viszont rettentően zúg. Nyilván a kijelező meghajtásához szükséges frekvencia előállításának mellékterméke. Vagy csak egyszerűen azt a kondenzátort ki kellene cserélni, mert az egyik adja a hangot. De én azzal most nem bíbelődök. Kipróbáltam, működik, kész. Visszament a szekrénybe, majd valamire jó lesz. Orosz autóm szerintem sosem lesz, abba még stílusos is lenne. A bátyám is a korábban tervezett őszi autócserét korábbra hozta, így az ő Samarájába sem kell. Az utód jármű meg már a mi autónk lesz, azt már régen eldöntötte. Szóval egyelőre megmarad egy használaton kívüli kacatnak. Van még jó néhány. 🙂

Vélemény, hozzászólás?

