Egy használhatatlan holmival kevesebb

No nem azért mert kidobtam, hanem azért, mert megjavítottam. Van egy ősrégi Jumbó porszívónk. Egy ideje már nem használjuk, van új. A probléma úgy kezdődött, hogy nem lehetett kikapcsolni a porszívót. A kapcsológomb lenyomásakor lehetett érezni, hogy a gomb alatt nincs ott a kapcsoló. Szétszedtem. A motor pár centivel el volt fordulva, így a nyomógomb alól a kapcsoló kikerült. Visszaraktam, de minden egyes bekapcsoláskor a fellépő erő miatt a motor megfordult egy kicsit. Egy darabig úgy használtuk, hogy a dugvilla töltötte be a kapcsoló szerepét. A porszívón van még egy kapcsoló, azzal lehet a teljesítményt szabályozni. Két fokozatban működik. Akkor még működött. Aztán később ez a fokozatkapcsoló vette át a ki/be kapcsoló szerepét, ugyanis 1-es fokozatban nem ment. Kitakarítottam az autót, aztán szétszedtem a porszívót mit is lehetne tenni vele. Nyilvánvaló volt, hogy a két probléma egymástól független. Kibontás után aztán szembe tűnt, hogy miért nincs 1-es fokozat. Alapból úgy működik a porszívó, hogy 2-es fokozatban a motor közvetlenül kapja az áramot. Mikor átváltunk 1-esre, akkor ezt a közvetlen kapcsolatot megszakítjuk és egy diódán keresztül kapja a motor az áramot. Nos, ez a dióda volt ketté törve. Szerencsére a típusjelzés még látszott rajta, így utána tudtam nézni mit tud. 3 A 1000 V. Szétnéztem az alaktrészeim között. Azt tudtam, az a típus nincs. De jó oda más típus is ami nagyjából ugyanazt tudja. Így találtam egy 3 A 800 V tűrésű diódát. Bőven jó lesz az ide. Beforrasztottam, majd teszteltem. Tökéletesen működik. Már csak arra kell rájönni miért fordul el a motor indításkor, hiszen valamikor nem fordult el. A porszívó végét lezáró fedél belső részén van egy kis pöcök, ami hivatott lenne stabilan tartani a motort. Csakhogy a lezáró fedél valamikor régen megmelegedhetett, mert el volt deformálódva. Hiába csavaroztam vissza, a kis pöcök nem akadt be a motor résébe. Megoldás kétféle lehet.
1. A másik régi Jumbó hátlapját rakom fel. DE akkor az nem lesz jó. Igaz, azt egyáltalán nem használjuk. Az egy fokozatú, az üzemi kapcsolója teljesen rossza. Az is dugvillás megoldású.
2. Kiegyengetem az eldeformálódott műanyag fedelet. Ez utóbbi módszer mellett döntöttem. Elővettem a hőlégfúvót és óvatosan megmelegítettem a deformált részt, majd visszahúztam. Mikor egyenesben volt, hagytam kihűlni. Utána már csak össze kellett szerelni. Műszaki próbák következtek. Minden kifogástalanul működik. Motor nem fordul el, üzemi kapcsoló működik és most már a fokozatkapcsoló is. A porszívó megmarad autó porszívózáshoz. Fotók videók sajnos nem készültek, pedig jó lett volna ide a blogba. Valahol van még egy talán Hitachi porszívó, annak a burkolata van eltörve, repedve több helyen. Majd valami módszert kitalálok a megragasztására. A régebbi Jumbó ami használaton kívül van, azért még nincs elfelejtve. ha olyan kedvem lesz, azért csak szét szedem, nem valószínű hogy ne lehetne azt a kapcsolót megcsinálni, hacsak nincs eltörve, összeolvadva a műanyag rész.

Vélemény, hozzászólás?

