Múló idő

Tegnap kerestem valamit (nem találtam meg) és kezembe került egy ezer éves felhúzós ébresztőóra. Tudtam róla, hogy megvan, hisz nemigen szoktam kidobálni semmit. Ez a vekker is több évtizedes múltra tekint vissza. Mióta az eszemet tudom, ez az óra azóta megvolt nekünk. Egy ideig használtuk, aztán lett újabb, modernebb változat. Az idő múlásával ahogy korosodott, meg néha leejtettük, bizony megsínylette az eltelt időt. Egy időben csak hasra fordítva járt, egyébként megállt. De így meg mi értelme, ha éppen a számlap van lefelé? Mikor megláttam az órát, tudtam, valami nem oké vele. Némi emlékem arra is volt, hogy talán már nem áll meg talpon állva, de nagyon siet. A hátoldalán lévő állító ki bigyó nem segített a sietségen. Ha levettem a mínusz irányba, na akkor megállt, sehova a jó helyről. Behoztam hát a padlásról, hogy megnézzem, tudok-e vele kezdeni valamit.
DSC01024
DSC01025
Sejtettem hol van a baj és valóban azzal a kis spirál rugóval volt a probléma, amit karórákban hajszál rugónak hívnak. Tulajdonképpen ez adja az ütem gyorsaságát a bolygókeréknek. (talán gátlómű a pontos megnevezése) Elnézést, nem tudom a szakkifejezését az alkatrésznek, révén nem vagyok órás. 🙂 Szóval ez az a kis küllős kerék, ami jobbra-balra forog. Most lassan 3/4 órája szépen ketyeg itt mellettem. Majd még a sietést vagy a késést kell kicsit korrigálni. Szerencsére az eltelt idő alatt nem látok lényegi eltérést a pontosságot illetően, így nem valószínű a napi több perc eltérés. De persze hosszabb távon fog kiderülni.

Vélemény, hozzászólás?

