Idióták az úton

Helyszín: 47-es főút Hajdú-Bihar megyei szakasza. De szerintem akárhol lehetne az országban. Most, hogy lassan véget ér a hosszú hétvége, azok is igyekeznek, igyekeztek hazafelé, akik ritkán, vagy szinte sohasem vezetnek ilyen-olyan okból. A főút megszokott forgalmához képest is hatalmas forgalom volt a kora esti órákban mindkét irányba. Előzni szinte lehetetlen a szembe forgalom miatt. Ennek ellenére vannak, akik 75-80-as tempóval lassítják a forgalmat, késztetve más autósokat a veszélyes előzési műveletre. Megjegyzem, a magyar autósok szépen libasorban egymás után araszoltak a forgalmat feltartó után. Nyilván nem véletlenül. Mindenki úgy ítélte meg, nem lehet biztonságosan előzni. Kivéve a románokat. Ők nem így gondolták. Kétséges kimenetelű előzésekbe kezdtek folyamatosan. Nekik nem számít semmi. Záróvonal, vagy éppen sebességkorlátozás sem. A száguldozók ugyanolyan veszélyesek a közlekedésre, mint az indokolatlanul lassan haladók. Fölöslegesen feltartva a forgalmat, a gyorsabb közlekedőket veszélyes előzések megkezdésére csábítja.
Én egyébként azt sem értem, ha a rendőrök kint vannak az út mellett és mérik az autósok sebességét, az engedélyezett 90 km/órás sebességet miért is kell 75-80-ra csökkenteni? Továbbá azt sem, Berettyóújfalu belterületén miért is kell rendszeresen 35-40-el közlekedni? Igen gyakran előfordul, hogy ilyen sebességgel poroszkálnak az autósok a városban. Előzésre alig van mód a belvárosi rész kivételével. Mintha a város bevezető szakaszain 40-es táblák lennének kitéve.
Amikor eljő az este, újabb bosszantó tényezővel találjuk szembe magunkat. A félszemű és kancsi autókkal. Igen, amiknek csak egy lámpájuk ég, vagy ég mindkettő, de az mindenfelé világít, csak oda nem, ahova kellene. E-bayről és egyéb internetes külföldi helyekről beszerzett semmire sem való fényszóró izzókkal égetik a szembe jövők szemét. Ide sorolom azt is, amikor a halogén fényszóróba xenon izzót tesznek. Ez természetesen szintén nem engedélyezett művelet, dehát erre is szarnak sokan.
Másik csoport, akiket én csak vakegereknek nevezek magamban, karácsonyfának képzelik az autót. Ködlámpa minden mennyiségben. Nem számít, hogy ködnek híre hamva sincs, a lényeg, minél több fénnyel elárasztani az utat és folyatni a szemből érkezők szemét. Aztán meg fel vannak háborodva, ha az indokolatlan ködlámpa használat miatt a rendőrség büntet. Ha már büntetés, akkor nem ártana a NKH-nak alapos ellenőrzéseket tartania az utakon a fényszórók állapotát illetően. A félszemű és rosszul beállított fényszóróval közlekedőket kiszedni a forgalomból. Nem biztos, hogy a büntetés a legjobb megoldás, de ha másként nem lehet rászorítani az autóst, hogy izzót cseréljen, vagy cseréltessen, akkor muszáj a büntetés eszközéhez nyúlni. Tudom, egyes autókban nem egyszerű az izzó csere. Nem is ezzel van a nagyobb baj, hanem azzal, mikor nem jól, de leginkább sehogy sincs beállítva a fényszóró. Veszélyes helyzetet teremtve azzal, hogy elvakítja a szemből érkezőt, függetlenül attól, hogy tompított, vagy országúti fényszóróval közlekedik. Aztán ha már itt tartok, vannak még akik állandóan távolsági fényszóróval közlekednek. Akkor sem veszik a lapot, mikor többször jelzem, kapcsoljon tompítottra. Biztos kopik a kapcsoló. Más magyarázatot nehezen tudok elképzelni. Ja, tompítotton van, csak nagyon megrakott a jármű? Akkor meg javaslom az autó használati útmutatóját átbogarászni, ugyanis a mai autóknál már megtalálható a fényszóró-magasság állító kapcsoló. Még a volt kelet-európai autók között is megtalálható jónéhánynál ez a kezelőszerv. Igaz, nem olyan kényelmes mint a maiaknál, nem a műszerfalról állítjuk kapcsolóval, hanem mechanikusan a fényszórónál.
Figyeljünk egy kicsit jobban a másikra!

Advertisements

Vélemény, hozzászólás?

Please log in using one of these methods to post your comment:

WordPress.com Logo

Hozzászólhat a WordPress.com felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Twitter kép

Hozzászólhat a Twitter felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Facebook kép

Hozzászólhat a Facebook felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Google+ kép

Hozzászólhat a Google+ felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Kapcsolódás: %s

%d blogger ezt kedveli: