Pancsolás

Elérkezettnek láttam az időt, hogy az autóban lecseréljem a fagyállót. Nem volt vele gond, de ki tudja hány éves már, időnként azt is cserélni kell. Precíz leírás van a művelethez a szervizkönyvben. Csak egy dologról nem beszélnek, méghozzá arról, hogy a fenébe lehet az utolsó cseppig leengedni a hűtőfolyadékot a rendszerből. Egy leeresztő nyílás van, a hűtő alján. Sejtettem, hogy itt nem fog az összes kifolyni, mint ahogy az előző autóim esetében sem folyt le az egész. De azon kicsit meglepődtem, hogy nagyjából csak a fele jött le a feltöltött mennyiségnek. Még jó, hogy előre nem kevertem be a fagyállót, mert baszhattam volna, úgy felhígul. Leeresztés után az írás alapján többször feltöltöttem, leengedtem a vizet, átmosva ezzel a rendszert. Mivel nagyjából csak a fele jön ki egy leeresztéskor, így gyakorlatilag sosem lesz teljesen tiszta a rendszer. Körülbelül hatszor öblítettem át csapvízzel, majd utolsó két alkalommal ioncserélt vízzel. Feltöltés után járatni kell a motort, hogy melegedjen a víz. Ezt a műveletet hogy meggyorsítsam, meleg vízzel töltöttem fel. Így kevesebbet kellett járatni. A két utolsó ioncserélt feltöltés már hideg vízzel történt, de átmelegedett hamar.
MIvel a fele víz már benne volt, így simán csak a fagyállót öntöttem a rendszerbe. Leírás alapján légtelenítettem és járattam a motort. Mértem a fagyállóságot. A műszer -50 foknál kevesebbet nem tudott mérni, úgyhogy ez még elég töménynek látszik. Igaz, a kiegyenlítő tartályba csak fagyállót öntöttem, így mikor  amotor hűlni kezd innen szívja vissza a tömény fagyállót. A hűtősapkánál lehet ezért töményebb. Majd a leengedő csapnál veszek mintát és azt nézem meg. A kiegyenlítő tartályban lévő folyadékot meg hígítom egy kicsit. Jól el lehet vele pancsolni. A szervizkönyv csak annyit ír, hogy a hűtőrendszer térfogata 5,4 liter a kiegyenlítő tartállyal együtt. De arról már szemérmesen hallgatnak, hogy a csere alkalmával mennyi folyadék tölthető a hűtőrendszerbe. Azt pedig tudniuk kellene, mennyi az a mennyiség, ami benne marad a motorban.

Vélemény, hozzászólás?

