Csengőfrász

MÁr egy jó ideje nem működik a kapucsengő. Múltkor nekiveselkedtem, hogy feltárjam a hibát. Kábelszakadás kizárt, mert az induló 5 V-ból a kapcsolónál 3,3 V volt. Nos, a csengő egy elektronikus csengő, aminél nem a feszültség az érdekes a kapcsolónál, hanem a rövidrezárás. De a csökkenő feszültség azt jelzi, valahol nagyobb a kábel ellenállása mint kellene lennie. Volt egy gyanús kötés, azt újrakötöttem, de a hiba nem oldódott meg. Hagytam a fenébe az egészet. Ma újra rávetettem magam a témára. A kábel egyik végét rövidre zártam, a másikon meg ellenállást mértem. Igen nagy volt az érték, mert 15 Mohm körül mozgott. találtam egy hibát a kábelen. Valamikor hosszú-hosszú évekkel ezelőtt az egyik kutyánk itt-ott megrágta a veetéket. Nos, ez a hiba mára odáig fajult, hogy  a rágásnál a kábelhez beszivárgó víz miatt a vezeték elrohadt és esetleges lett az érintkezés. A hibás szakaszt kivágtam és kipótoltam. Néha lecsökkent az ellenállás 10-18 ohmra, da volt mikor 100 fölé is ment. Sőt, a végén 20 Mohmnál is nagyobb lett, de a forrasztásnál hiba nem lehetett, így leszigeteltem. Tüzetesebben szemügyre vettem a kapcsolót. Bizony ott is volt probléma. Némi oxidáció miatt a bekötött vezetéknél is nagy volt az ellenállás. Kivettem a kapcsolót, az érintkezőket megcsiszoltam, WD40-el befújtam és visszaszereltem. Újabb teszt következett, ezúttal már csak 2-3 ohm volt az ellenállása. Rövidzárat levettem a kábel végéről, csatlakoztattam a csengőhöz, majd jöhetett a teszt. Ezúttal már működött. Két egymástól független helyen volt a probléma, ezért kicsit nehézkesebb volt a feltárás, de végül sikerült. Remélem most egy jó darabig nem lesz probléma vele, bár az egész vezetéket újra kellene cserélni. De ehhez egyelőre nincs kedvem.

Vélemény, hozzászólás?

