Fék

Mivel jobb dolgom nem volt ma délután, úgy döntöttem, hogy végre tüzetesebben megnézem az autó első kerekeinek fékjét, mert idegesített a nyikorgása. Mint egy ezer éves lőcsös szekér, úgy nyikorgott a tárcsafék. A neten olvasgatva kiderül, eléggé gyakori hibáról van szó. Nem csak Suzukikat érint. Gyakorlatilag minden más típust is. Aztán a leírásokból kiderült, kettős probléma van a háttérben. A hiba röviden anyi, hogy fékezés után, lassú menetben nyikorog a fék. Fékezéskor nem, de a fékpedál felengedése után igen. Nem mindig, de most már kezdett egyre inkább zvarni. Nos, a leírások alapján világossá vált, hogy az egyik probléma akkor kezdődött, mikor a fékbetétekből az azbesztet kivonták. Elvileg ettől még nem kellene nyikorognia, de vannak olyan féktárcsa-fékbetét párosítások, ahol gyakorlatilag nem lehet vele mit kezdeni. Az meg azért elég drága mulatság, hogy egy csomó fékbetétet végig próbáljon az ember, hogy melyikkel nem nyikorog. Nos, a másik probléma pedig az, hogy a fékbetét nem megy vissza teljesen, így állandóan surlódik a féktárcsával. Lassú menetben ettől hallatszik a nyikorgás. Leszedtem a kerekeket és a féknyerget. Ez után hozzáférhetővé váltak a betétek. Az egyik rohadt nehezen jött ki. Ahogy kivettem, egyből látszott, hogy vékony rozsdaréteg van a betét végein, ahol felfekszik a fészekben. Csiszolóvászonnal megtisztítottam a fészkeket, a rugót és a betét végeit. Visszaraktam mindent, majd a jobb oldalon is elvégeztem ugyanezt a mutatványt. Határozottan nagyobb lendülete lett a keréknek, ahogy kézzel megforgattam. Csak azt sajnálom, hogy nem kaptam rézpasztát, mert halett volna, akkor a betét felfekvő részeit bekentem volna vele. Ez egyrészt csökkenti a surlódást, másrészt megvéd a korróziótól. Na nem baj, majd ha utamba akad, akkor veszek ilyet és ha máskor nem, majd a téli kerekek felszerelésénél megkenem az ominózus részeket vele. Nem hinném, hogy a mai művelettel tartósan elűztem a nyikorgást, pedig sokkal könnyebben mozognak a betétek a helyükön mint szétszedés előtt. Minden esetre majd látom, hogy mégis meddig bírja nyikorgás nélkül. Azért hetente nem fogom szétszedni. A művelet végrehajtásában nagy segítséget nyújtottak a wagonrfanclub.hu weboldal látogatói, és az autóhoz készült szerviz útmutató.

Vélemény, hozzászólás?

