Levegő előmelegítése robogón

Mint tudjuk, a tökéletes égéshez a levegő és a benzin megfelelő arányú keverékére van szükség. Ha ez az egyensúly felbomlik, akkor nem lesz tökéletes az égés.
Alapjában véve motorozni jó időben szoktunk. Az alapjárat és a keverék képzés is nagyjából a 20-25 fokos levegő hőmérséklethez van kalibrálva. De mi a helyzet, ha nem ilyen környezeti hőmérsékleten, hanem jelentősen hidegebben akarunk motorozni? +5 fok alatt kezdődnek a problémák. Mikor a motor eléri, vagy megközelíti az üzemi hőmérsékletet, az alapjárat kezd eltűnni. Mindaddig, míg a szívató bekapcsoplt állapotban van, addig minden rendben. A probléma oka az, hogy a hidegebb levegő "tömörebb". A meleg és a hideg, azonos térfogatú levegő nem egyforma mennyiségű oxigént tartalmaz. (a hideg sokkal többet) Ebből már következik, hogy ha az iylen hideg levegő kerül be a porlasztóba, a kényes egyensúly felbomlik, túl sok lesz az oxigén a hengerbe jutott benzinhez képest, mivel ott a hideg levegő kitágul. Megoldást jelent a levegő előmelegítése. Jól ismert probléma ez az utóknál is. Ott is van állítási lehetőség. Van téli és nyári állása a légszívó toroknak a légszűrő előtt egyes keleti autóknál. Ezt mára automatizálták, (pl 1.3-as Wartburg) de a segédmotoroknál nem megoldott. Nem is nagyon gondoltak rá, hiszen a mínuszokban nem nagyon motoroznak. De aki mégis, annak bosszantó, hogy nincs alapjárat, vagy köhög, krákog a motor, mert nem akar menni. Két megoldás létezik:
1. Állítani a keverékállító csavaron. (nem javasolt megoldás, mert egyrészt kísérletezgetést igényel, másrészt a változó hőmérséklethez jobban megváltozik az égés tökéletessége)
2. Előmelegíteni a levegőt.
Én ez utóbbit választottam. Így nem kell belepiszkálni a porlasztó beállításába sem. Többféle elmélet született részemről, hogy hogyan is oldjam meg. Ezeket nem akarom felsorolni. A végleges változatot mutatom meg. Amire szükség van:
2 db 50/90 fokos PVC könyök (szennyvíz elvezetéshez használják, bármely vízszerelvény boltban kapható)
 

Ezt a két könyököt a képen látható módon meg kell kurtítani, mert külömben nem fér el, nomeg minél kevesebb utat kellejen a meleg levegőnek megtenni, hogy ne hűljön le. Szükség lesz még a képen látható módon meghajlított Trabant fűtéscső darab meghajlítására is.
 

 

A levágott könyök darabból egy kis darabot ragasztunk a gyertya köré, a fényképen látható módon. (itt is kifújja a ventilátor a meleg levegőt. Ezt felfogva vezetjük a légszűrő szívócsonkjához)



 
 
FBS ragasztót javaslok, mert az ott lévő hőt bírja és rugalmas is. Hőtágulás miatt nem fog leválni.
Az egyik könyök oldalán egy kis rést kell vágni, hogy a gyertyapipa vége kilógjon rajta.

Az így méretre szabott szerkezetet az alábbi módon állítjuk össze, egy kis ragasztóval megerősítve:

 
 

Az elkészült szerkezetet rátoljuk a műanyag légterelő burkolatra ragasztott 50-es csődarabra.

 

Mivel az alsó könyökből egy kis darab ki van vágva, az a csődarabon nem szorul meg. Arra a célra egy tömlőszorító bilincs a megoldás. A bilincs és a gyertyapipa közötti kis hézagot egyszerűen szigetelőszalaggal ragasszuk le. Így azon a résen nem szökik ki a meleg levegő.
Tettem egy próbakört, a külső hőmérséklet 5,5-6 fok volt. A csövön kilépő levegő hőmérséklete 23-25 fok volt. A Trabant fűtéscsövet a légszűrő szívócsonkjához kell hajlítani. Így az előmelegített levegőt szívja be. A légszűrőben még hűl valamennyit. Azt nem tudtam megmérni, hogy a porlasztóba hány fokos levegő jut be, de biztos melegebb mint a külső hőmérséklet.
Persze az igazi próba majd a 0 fok körüli hőmérsékleten lesz, de mivel most párás a levegő, az még rátesz egy lapáttal a 6 fokos levegőre. Ugyanis a párában lévő vízben hatalémas mennyiségű oxigén van megkötve, ami esetünklben tovább rontja a benzin-levegő keverék arányát. Biztos tapasztaltátok már, hogy például nyáron, amikor van egy jó kis zápor, zivatar, a motor sokkal könnyebben jár, több erő van benne. Ez vonatkozik az autókra is. Persze, a korszerű elketronikus vezérlésű motoroknál ez nem számít. De a hagyományos porlasztós autóknál észrevehetően erősebb a motor. Ez azért van, mert a meleg, felhígult levegőben benne lévő pára sok oxigént tartalmazza, így a meleg ellenére mégis elegendő oxigén jut a tökéletes égéshez. Ezen az elven működik az Aqua Spricc nevű technológia, ahol a porlasztóba kevés vizet juttatva a motorban a nagy hő és nyomás hatására szétbomolva a víz tökéletesebb égést biztosít, így csökken a fogyasztás és nő a telejsítmény. Ez jó egy bizonyos határig, de alacsoyn hőmérsékleten már inkább hátrány.
A mi esetünkben meg a felmelegetett levegő is kevesebb fölösleges oxigént tartalmaz, így ez nem számottevő probléma.
A megvalósított levegő előmelegítés még nem lett hosszabb távon tesztelve, de az első pár kilométeres út alatt biztató az eredmény. Szép egyenletes az alapjárat. Míg a szívató bekapcsolt állapotban van, addig nincs gond. Mire kikapcsol, addigra melegszik annyit a levegő, hogy nem hígul fel a keverék.
No, ez volt az elmélet és a gyakorlat. Az igazi teszt az a napokban történt, történik, mivel most tényleg hidegek vannak. Ma reggel például a -3,4 fokos levegőben, aztán délben a 0,2, majd este a -2,5 fokos levegőben is tökéletesen működött a találmányom. Az alapjárat szép egyenletes, nem akar leállni. Úgy látszik, annyi elegendő, hogy a beszívott levegő hőmérséklete 10-15 fok legyen. Akkor már rendesen jár a motor. Természetesen a beépített csőrendszert a tavaszi időben (+10 fok fölött) majd le kell venni, de ez mindössze pár perces munka.
Ugyanezen információkat az egyik fórumra is föltettem, hogy akik télen is robogni akarnak, azt megtehessék biztonságban, ne pedig a gázt húzogatva, megakadályozva ezzel a motor leállását.
Reklámok

Vélemény, hozzászólás?

Please log in using one of these methods to post your comment:

WordPress.com Logo

Hozzászólhat a WordPress.com felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Twitter kép

Hozzászólhat a Twitter felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Facebook kép

Hozzászólhat a Facebook felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Google+ kép

Hozzászólhat a Google+ felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Kapcsolódás: %s

%d blogger ezt kedveli: